Prowadzenie własnego biznesu wymaga wielu działań. Niezbędne jest zarządzanie pieniędzmi, ludźmi oraz zleceniami. Konieczne jest wykonywanie dużej ilości pracy, aby własny biznes przynosił zyski. Aby można było swobodnie utrzymać się na rynku. Wielokrotnie się to udaje. Jednak koszt ponoszony z tytułu takich działań jest bardzo duży. A mógłby być mniejszy. Wystarczy jedynie zastosować kilka elementów, które pozwolą na zoptymalizowanie działania swojej firmy i skuteczniejsze zarządzanie pieniędzmi w biznesie.
Rozpocznij od siebie
Jako dobry szef działania optymalizacyjne rozpocznij od siebie. Zrób po raz pierwszy a potem rób cyklicznie przegląd wszystkich swoich produktów finansowych oraz procesów. Pozwoli Ci to na optymalne korzystanie z nich i uniknięcie wielu niepotrzebnych kosztów. Dlatego, też zarządzanie pieniędzmi rozpocznij od:
- zweryfikuj swoje prowizje i opłaty – sprawdź ile miesięcznie bank pobiera z Twojego konta firmowego. Zapewne części o ile nie wszystkich opłat jesteś w stanie uniknąć np. poprzez spełnienie limitu wydatków.
- Naucz się odpowiednio korzystać z konta czy karty a w Twoim portfelu pozostanie kilka lub nawet kilkanaście złoty miesięcznie. W skali roku będzie to już kilkadziesiąt złotych.
- Korzystaj z odroczonych płatności – zmorą wielu biznesów są nierzetelni kontrahenci. Opóźnienia w płatnościach to praktycznie standard na polskim rynku. Aby je zniwelować nie trzeba od razu korzystać z faktoringu, który obarczony jest prowizją procentową od transakcji. Wystarczy nauczyć się wykorzystywać bezpłatne produkty finansowe z odroczonym terminem płatności. Będą to ratalne systemy płatności, portfele elektroniczne np. Allegro Pay czy też karta kredytowa, która umożliwia darmowy kredyt. Jak z niego skorzystać opisaliśmy tutaj.
- Popatrz na procesy – podobnie jak Twoi pracownicy masz swoje przyzwyczajenia. To, że coś jest dla Ciebie w danej chwili wygodne to nie znaczy, że zawsze musi tak być. Sprawdź czy czasem nie wykonujesz od jakiegoś czasu niepotrzebnych czynności, które Tobie i nikomu innemu nie są potrzebne. Czy czasem nie możesz przejść na inny rodzaj komunikacji, inny sposób dostarczania dokumentów czy też inny sposób rozliczeń. Czy cokolwiek możesz zmienić w swoich przyzwyczajeniach, aby zaoszczędzić swój czas. Wiemy, że to trudne, ale również i niezbędne aby zarządzanie pieniędzmi było skuteczne.
Praktyczne zarządzanie pieniędzmi w firmie
Gdy już zweryfikowałeś swoje działania to czas abyś zrobił rachunek sumienia w swojej firmie. Pamiętaj jednak, że powinieneś kierować się sprawami firmy a nie mieć pretensji do swoich pracowników. W pierwszej kolejności to Ty, jako szef odpowiadasz za jej działania a Oni wykonują zlecone przez Ciebie prace. Weź to pod uwagę, a także:
Poprzez swoją postawę zmieniaj nastawienie ludzi. Pokaż, że przejrzałeś i zmieniłeś swoje procesy, przyzwyczajenia, dzięki czemu firma zaoszczędziła konkretną kwotę. Dzięki takiej transparentności Twoi pracownicy będą bardziej skłonni do wszelkich zmian. Wykorzystaj to i w raz z nimi przejrzyj ich plan dnia, wykonywane obowiązki. Być może część z nich jest już nieaktualna i nie trzeba ich wykonywać. Inne można wykonać inaczej, co spowoduje oszczędność czasu. Jeszcze inne można usprawnić poprzez wykorzystanie narzędzi technologicznych. W ten sposób praca będzie efektywniejsza a zarządzanie pieniędzmi prostsze.
Zbuduj doświadczenia na przyszłość jeżeli chodzi o zarządzanie pieniędzmi i inne aspekty. Wyścig technologiczny oraz cenowy trwa. Na rynku, co rusz pojawiają się nowe usługi, produkty, z których warto skorzystać. Dlatego, też optymalizację procesów, produktów w firmie wykonuj cyklicznie. Dodatkowo poproś, aby Twoi pracownicy robili to samo. Aby przychodzili do Ciebie z propozycjami optymalizacji, zmian. Dzięki temu będziesz pracować znacznie bardziej efektywnie.
Wszystkie powyższe czynniki i jeszcze więcej składają się na zarządzanie pieniędzmi w firmie. Im więcej wyzwań się podejmie, im częściej będziemy sprawdzać możliwości optymalizacji tym lepiej będzie działać nasz biznes. Zarobimy więcej wykonując tą samą ilość zleceń lub sprzedając tą samą ilość produktów.